PLAN ZAJĘĆ O PROFILU LOGOPEDYCZNYM „MÓWIĘ CORAZ ŁADNIEJ”
Adresaci planu: 3 i 4 - latki
Osoba prowadząca: mgr Magdalena Borek
Wprowadzenie
Rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, u wielu dzieci występuje oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój mowy lub niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, dlatego z myślą o tych dzieciach został opracowany plan zajęć o profilu logopedycznym „Mówię coraz ładniej”.
Plan zajęć „Mówię coraz ładniej” zakłada objęcie opieką logopedyczną dzieci 3-4 letnie w zakresie eliminowania zaburzeń mowy. Nastawiony jest na wspieranie edukacyjne dzieci z problemami logopedycznymi, ze zwróceniem uwagi na zakres zaburzeń, potrzeby i ich możliwości. Koncepcja tych zajęć eksponuje działalność skierowaną na prawidłowy rozwój mowy, który wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka, zaspokojenie potrzeby akceptacji i sukcesów, poczucie własnej wartości, budowanie więzi i kontaktów z rówieśnikami.
Zajęcia odbywać się będą co tydzień (1 godz. tygodniowo) z całą grupą dzieci w formie zabawy, ćwiczeń i gier logopedycznych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci.
Podstawa programowa:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych:
– obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują - 1/1
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci:
– zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym - 3/1
– mówi płynnie, niezbyt głośno
– uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach - 3/3
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania:
– układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej - 14/6
Cele założonego planu
Cel główny:
– kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci, dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy.
Cele szczegółowe:
– wykształcenie i utrwalanie umiejętności dojrzałego sposobu połykania,
– utrwalanie właściwego toru oddechowego,
– usprawnianie motoryki narządów mowy (warg, języka, podniebienia),
– rozwijanie percepcji słuchowej przez kształcenie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków z otoczenia,
– wyrabianie poczucia rytmu,
– bogacenie słownictwa związanego z najbliższym otoczeniem dziecka,
– rozwijanie mowy zdaniowej i opowieściowej,
– ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej,
– doskonalenie artykulacji.
Założone osiągnięcia dziecka
– wykształcenie postawy komunikacyjnej,
– usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
– usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia),
– powiększenie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
Proponowany plan działań:
wrzesień
– Chory pan Języczek - ćwiczenia usprawniające artykulatory
– Gimnastyka buzi i języka - ćwiczenia usprawniające aparat mowy
– Zabawy ze zwierzętami - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowcze
– Kraina dźwięków - ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową
październik
– Na straganie - ćwiczenia artykulacyjne
– W sklepie z zabawkami - ćwiczenia rozwijające słuch fonemowy
– Deszczowa pogoda - ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
– O czym szumi jesień - zagadki logopedyczne
– Jesienne rytmy - ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokowo - słuchową
listopad
– W parku - ćwiczenia usprawniające artykulatory i oddechowe
– W lesie - układanie historyjki obrazkowej
– Miś na spacerze - ćwiczenia usprawnijące aparat mowy
– Wizyta w zoo - zabawy naśladowcze
grudzień
– Czarodziejski worek - zabawy rozwijające wyobraźnię językową
– Pojazdy - ćwiczenia artykulacyjne i naśladowcze
– Co misie robią zimą - ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne
– Gwiazdkowe prezenty - zabawy słowne
– Zimowy wiatr - zabawy z oddychaniem
styczeń
– Robot Psotek - zabawy z sylabami
– Kolorowy pociąg - ćwiczenia logorytmiczne
– Karnawał - ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokowo - słuchowo - ruchową
– Skarpetki Grzesia - ćwiczenia narządów mowy
luty
– Krasnoludki - ćwiczenia słuchowe, oddechowe i artykulacyjne
– Języczek wędrowniczek - ćwiczenia usprawniające narządy mowy
– Urodziny misia Zbysia - ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe
– Świerszcz za kominem - zabawy z wierszykiem
marzec
– Baloniki - zabawy muzyczne, oddechowe
– Język na defiladzie - ćwiczenia warg i języka
– Zajączek Kicaczek - ćwiczenia artykulacyjne i naśladowcze
– Wielkanocna przygoda - zabawy z historyjką obrazkową
kwiecień
– Poszukiwanie wiosny - gimnastyka narządów mowy
– Cyrk - ćwiczenia artykulatorów przy opowiadaniu
– Zabawy z misiem - ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo - ruchową
– Zwierzęta z wiejskiego podwórka - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowcze
– Zabawy w kuchni - ćwiczenia percepcji wzrokowej, sprawności manualnej
maj
– Strażak Staszek - gimnastyka narządów mowy
– Wąż, mucha i konik polny - ćwiczenia słuchowo - ruchowe
– W dżungli - ćwiczenia usprawniające artykulatory i oddechowe
– Na łące - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowcze
czerwiec
– Piraci - ćwiczenia usprawniające narządy mowy
– Biedronka Klara - ćwiczenia artykulatorów przy opowiadaniu
– Wycieczka pociągiem - ćwiczenia słuchu fonemowego
– Wakacje - gimnastyka buzi, warg i języka
Ewaluacja końcowa:
Naturalną formą ewaluacji będzie:
– ankieta dla rodziców
– obserwacja dzieci, ich aktywności podczas prowadzenia zajęć
– podsumowaniem terapii będzie udział chętnych dzieci w konkursie logopedycznym „Trudne wierszyki łamiące języki”
|