Plan zajęć o profilu gra w warcaby - „Mali Spryciarze”
Adresaci planu - 5-latki „Pszczółki”
Osoba prowadząca: Marzena Skulimowska
WPROWADZENIE
Zajęcia profilowane „Mali spryciarze” są wyrazem zainteresowania i troski o dziecko, rozwój jego zdolności oraz jednym z wielu zadań przedszkola, które opowiada się za wszechstronnym rozwojem każdego dziecka, dzięki czemu kształtuje on swoją osobowość i zwiększa szanse powodzenia w przedszkolu, grupie rówieśniczej jak i w życiu. Sposobem wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka jest wzbudzenie zainteresowania grą w warcaby już w wieku przedszkolnym. Kontakt z warcabami - zarówno z pozycji gracza jak i odbiorcy rozwija u dziecka logiczne myślenie, pracę w zespole, radzenie w sytuacjach pokonanego jak również zdrową rywalizację. Pomaga w odkrywaniu swojego Ja. Wszystko to jest dla dziecka nowe i ciekawe, działa na zmysły, kształtuje percepcję wzrokową i wyobraźnię, wywołuje przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia. Prowadzenie tych zajęć zapewni dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych Dzieci pracują w różnym tempie, zgodnie z ich własnymi potrzebami i możliwościami oraz chęcią gry w warcaby. Dlatego też sytuacje edukacyjne gry w warcaby będą miały charakter wielu powtórzeń, aby utrwalać poznany materiał i mieć całkowitą pewność opanowania określonej wiedzy. Będą prowadzone w pierwszą i trzecią środę miesiąca od godz. 13 do 14, indywidualnie dzieci będą mogły ćwiczyć grę podczas swobodnych zabaw w przedszkolu przy przyprowadzaniu i odbieraniu z przedszkola. Natomiast rolą Nauczyciela będzie kreatywność w działaniu co pozwoli najmłodszym wychowankom tak opanować wiedzę o warcabach, aby zastosować ją w praktycznym działaniu.
PODSTAWA PROGRAMOWA
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
1.2 przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w sytuacjach zadaniowych).
4. Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
4.1 Przewiduje w miarę swoich możliwości jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzonych i obserwowanych zmianach)
CELE PROGRAMU
CEL GŁÓWNY
Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie rozbudzanie zaciekawienia dzieci grą w warcaby oraz poznania i wyrażania siebie podczas rozgrywek w warcaby.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– Rozwijanie zainteresowań dzieci
– Rozwijanie logicznego myślenia
– Rozwijanie zdolności do działania w zespole i osiągania zamierzonego celu
– Wyrabianie poczucia ładu, porządku i estetyki
– Kształtowanie pamięci i percepcji wzrokowej
– Poczucie własnej wartości
– Uczenie się konsekwencji i wytrwałości w działaniu
– Czerpanie radości i zadowolenia grą w warcaby
ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
DZIECKO:
- Zainteresuje się grą w warcaby
- Myśli logicznie, zaczyna przewidywać skutki ruchów pionkami
- Gra z rywalem na tym samym poziomie zaawansowania
- Dba o porządek podczas gry i odkłada grę na miejsce po jej skończeniu
- Opanuje zasady wykonywania ruchów pionkami
- Poprawnie ustawia pionki na szachownicy
- Umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie ze stresem
- Zna zasady i reguły gry w warcaby oraz je przestrzega
- Stosuje zasady gry ferplay.
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ GRY W WARCABY
WRZESIEŃ
– Pomoc rodziców w zakupie gier (na każdy stolik po jednej)
– Historia i pochodzenie gry w warcaby
PAŹDZIERNIK
– Demonstracja warcab przyniesionych przez dzieci.
– Poznanie z wyglądem szachownicy i pionków - samodzielne wykonanie szachownicy.
LISTOPAD
– Uczymy się ustawiać pionki na szachownicy na prawidłowych miejscach.
– Zapoznajemy się z ruchami pionków na szachownicy.
GRUDZIEŃ
– Poznajemy reguły gry i rodzaje ruchów pionów.
– Kiedy i w jaki sposób wykonujemy bicie na szachownicy
STYCZEŃ
– Wprowadzenie do gry i ustalenie głównych zasad
– Ćwiczenia i treningi dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci
LUTY
– Wychwytywanie błędów
– Spotkanie z zawodnikami klubu szachowego na terenie miasta. (nawiązanie współpracy).
MARZEC
– podbudowywanie słownie a czasem nawet świadome pozwalanie na wygraną dziecku, by się nie zniechęciło a ono z zacznie robić postępy według starej maksymy - „trening czyni mistrza”
– Nagrody za „dobrą grę” i wytrwałość
KWIECIEŃ
– oglądanie rozgrywek, szachistów z klubu szachowego na terenie miasta.
– Ćwiczenia w grze w warcaby. Gra fair play
MAJ
– Utrwalamy poznane już wiadomości i stosujemy je w praktycznym działaniu,
– Turniej warcabowy w grupie - „Najlepszy w warcaby”
CZERWIEC
– Zorganizowanie dla dzieci turnieju warcabowego na terenie placówki. „Mistrz w warcaby”
EWALUACJA KOŃCOWA
Naturalną formą ewaluacji będzie:
- pozytywna opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności przez dzieci gry w warcaby (ankieta)
- poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystanych w procesie poznawania tajników gry w warcaby,
- podsumowaniem edukacji gry w warcaby będzie wyłonienie przedszkolnego mistrza gry w warcaby podczas turnieju zorganizowanego na terenie przedszkola.
|