Plan zajęć o profilu matematyczno-logicznym:
„Matematyka dla smyka”

Adresaci planu - 5-6latki, grupa „Muchomorki”

Osoba prowadząca: Anna Łój

WPROWADZENIE:

Okres przedszkolny to czas otwierania się dziecięcych oczu na świat, czas poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych. W edukacji matematycznej ważne jest, aby mieć świadomość tego, w jaki sposób dzieci uczą się. Najważniejsze są osobiste doświadczenia. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie, hartuje dziecięcą odporność. W trakcie tych doświadczeń dziecko powinno mówić, tzn. słownie określać swoje spostrzeżenia, sens wykonywanych czynności i przewidywane skutki. Mówienie o wykonywanych czynnościach sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzec to, co ważne. Edukacja matematyczna przedszkolaków musi być wtopiona w działania, zmierzające do rozwoju umysłowego dzieci w ogóle. Procesy intelektualne, od których zależą sukcesy w uczeniu się matematyki, mają, bowiem szeroki zakres: służą dzieciom do klasyfikowania i tworzenia wszelkich pojęć, tworzenia logicznych wypowiedzi, polepszania spostrzegania, przewidywania skutków na bazie dostrzeżonych przyczyn, sprawnego liczenia, nie tylko przy rozwiązywaniu zadań matematycznych.

Zadaniem pracy wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu jest zapewnienie każdemu dziecku jak najkorzystniejszych warunków wszechstronnego rozwoju, zwrócenie uwagi na indywidualny rozwój dziecka oraz przyspieszenie procesu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Ważne jest aby dzieci były odporne emocjonalnie i potrafiły zdobyć się na wysiłek intelektualny w sytuacjach trudnych i pełnych napięć.

Poniższy plan zajęć będzie realizowany w ciągu całego roku w drugi i czwarty wtorek miesiąca, w godzinach popołudniowych.

PODSTAWA PROGRAMOWA

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

1) przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach,

2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienie typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne.

3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać co się może zdarzyć.

10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

1) dziecko wznosi konstrukcję z klocków i tworzy kompozycję z różnorodnych materiałów, ma poczucie sprawstwa (potrafię to zrobić), i odczuwa radość z wykonanej pracy.

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną

1) liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego.

2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomaga sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych.

3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi.

4) rozróżnia stronę lewa i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów,

5) wie, na czym polega pomiar długości, zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą,

6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenie typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki.

CELE PROGRAMU

CEL GŁÓWNY:

Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie logicznego myślenia, oraz nabywanie i doskonalenie umiejętności w praktycznym działaniu i rozwiązywaniu zadań matematycznych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

– rozwijanie logicznego myślenia

– wyrabianie koncentracji uwagi w toku działań

– porównywanie klasyfikowanie spostrzeganych przedmiotów,

– posługiwanie się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni,

– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu,

– prawidłowe posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi

– porównywanie liczebności zbiorów

– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 i powyżej-

– rozwiązywanie działań tekstowych

– stosowanie znaków <, >, +, =

– wykorzystanie do działań figur geometrycznych,

– samodzielne konstruowanie gier przez dzieci

– kształtowanie odporności emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie z różnymi zadaniami

– rozbudzanie zainteresowań edukacją matematyczną.

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

DZIECKO:

  • Myśli logicznie,
  • rozwiązuje zagadki logiczne
  • analizuje, syntezuje porównuje, klasyfikuje
  • określa następstwo dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesiące, stosuje określenia: dzisiaj, wczoraj, jutro,
  • rozpoznaje cyfry,
  • liczy w zakresie 10 i powyżej
  • układa działania do podanych zadań
  • nazywa figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt)
  • wykorzystuje w działaniach znaki >, <, +, =
  • określa położenie przedmiotów w przestrzeni
  • rozwiązuje zadania tekstowe,
  • konstruuje gry matematyczne

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ DO ZAJĘĆ MATEMATYCZNO-LOGICZNYCH

WRZESIEŃ

– rozwijanie orientacji przestrzennej, (określanie kierunków ruchu, położenia przedmiotów w przestrzeni)

– różnicowanie prawej i lewej strony ciała

PAŹDZERNIK

– poznanie figur geometrycznych( koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt)

– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych, zabawy manipulacyjne figurami

LISTOPAD

– tworzenie zbiorów, porównywanie liczebności elementów zbioru (określanie więcej, mniej tyle samo)

– liczenie liczebnikiem głównym i porządkowym w zakresie dostępnym dzieciom, utrwalenie poznanych cyfr

GRUDZIEŃ

– rozwiązywanie zadań tekstowych, rozgrywanie gier planszowych wspierających matematyczne umiejętności dzieci,

– określanie dni tygodnia, miesięcy, rozpoznawanie następstwa czasu- dzisiaj, jutro, dnia i nocy

STYCZEŃ

– porównywanie wysokości, szerokości przedmiotów, porządkowanie wg wzrastającej i malejącej wielkości,- określanie ciężaru przedmiotów,

– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 i więcej, utrwalenie poznanych cyfr

LUTY

– poznanie znaków matematycznych

– układanie działań do podanych zadań, utrwalenie poznanych znaków i liczb,

MARZEC

– rozwiązywanie zagadek, rebusów

– rozgrywanie gier planszowych - włączenie wyobrażeń do działań manipulacyjnych

KWIECIEŃ

– posługiwanie się pojęciami: „o jeden mniej, o jeden więcej”

– różnicowanie lewej i prawej strony ciała

MAJ

– układanie zadań tekstowych do podanych obrazków,

– kolorowe cyfry - zabawy dydaktyczne

CZERWIEC

– „Matematyka dla smyka” – test matematyczny

– „Mądra głowa” – zagadki logiczne

EWALUACJA KOŃCOWA

1. Ankieta do rodziców.

2. „Matematyka da smyka” - test matematyczny

3. Teczka kart pracy dziecka.

Ankieta dla rodziców
Ankieta dla rodziców