Plan zajęć o profilu matematyczno-logicznym: „Matematyka dla smyka”
Adresaci planu - 5-6latki, grupa „Muchomorki”
Osoba prowadząca: Anna Łój
WPROWADZENIE:
Okres przedszkolny to czas otwierania się dziecięcych oczu na świat, czas poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych. W edukacji matematycznej ważne jest, aby mieć świadomość tego, w jaki sposób dzieci uczą się. Najważniejsze są osobiste doświadczenia. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie, hartuje dziecięcą odporność. W trakcie tych doświadczeń dziecko powinno mówić, tzn. słownie określać swoje spostrzeżenia, sens wykonywanych czynności i przewidywane skutki. Mówienie o wykonywanych czynnościach sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzec to, co ważne. Edukacja matematyczna przedszkolaków musi być wtopiona w działania, zmierzające do rozwoju umysłowego dzieci w ogóle. Procesy intelektualne, od których zależą sukcesy w uczeniu się matematyki, mają, bowiem szeroki zakres: służą dzieciom do klasyfikowania i tworzenia wszelkich pojęć, tworzenia logicznych wypowiedzi, polepszania spostrzegania, przewidywania skutków na bazie dostrzeżonych przyczyn, sprawnego liczenia, nie tylko przy rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Zadaniem pracy wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu jest zapewnienie każdemu dziecku jak najkorzystniejszych warunków wszechstronnego rozwoju, zwrócenie uwagi na indywidualny rozwój dziecka oraz przyspieszenie procesu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Ważne jest aby dzieci były odporne emocjonalnie i potrafiły zdobyć się na wysiłek intelektualny w sytuacjach trudnych i pełnych napięć.
Poniższy plan zajęć będzie realizowany w ciągu całego roku w drugi i czwarty wtorek miesiąca, w godzinach popołudniowych.
PODSTAWA PROGRAMOWA
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
1) przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach,
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienie typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne.
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać co się może zdarzyć.
10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
1) dziecko wznosi konstrukcję z klocków i tworzy kompozycję z różnorodnych materiałów, ma poczucie sprawstwa (potrafię to zrobić), i odczuwa radość z wykonanej pracy.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
1) liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego.
2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomaga sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych.
3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi.
4) rozróżnia stronę lewa i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów,
5) wie, na czym polega pomiar długości, zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą,
6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenie typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki.
CELE PROGRAMU
CEL GŁÓWNY:
Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie logicznego myślenia, oraz nabywanie i doskonalenie umiejętności w praktycznym działaniu i rozwiązywaniu zadań matematycznych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– rozwijanie logicznego myślenia
– wyrabianie koncentracji uwagi w toku działań
– porównywanie klasyfikowanie spostrzeganych przedmiotów,
– posługiwanie się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni,
– dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu,
– prawidłowe posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
– porównywanie liczebności zbiorów
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 i powyżej-
– rozwiązywanie działań tekstowych
– stosowanie znaków <, >, +, =
– wykorzystanie do działań figur geometrycznych,
– samodzielne konstruowanie gier przez dzieci
– kształtowanie odporności emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie z różnymi zadaniami
– rozbudzanie zainteresowań edukacją matematyczną.
ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
DZIECKO:
- Myśli logicznie,
- rozwiązuje zagadki logiczne
- analizuje, syntezuje porównuje, klasyfikuje
- określa następstwo dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesiące, stosuje określenia: dzisiaj, wczoraj, jutro,
- rozpoznaje cyfry,
- liczy w zakresie 10 i powyżej
- układa działania do podanych zadań
- nazywa figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt)
- wykorzystuje w działaniach znaki >, <, +, =
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni
- rozwiązuje zadania tekstowe,
- konstruuje gry matematyczne
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ DO ZAJĘĆ MATEMATYCZNO-LOGICZNYCH
WRZESIEŃ
– rozwijanie orientacji przestrzennej, (określanie kierunków ruchu, położenia przedmiotów w przestrzeni)
– różnicowanie prawej i lewej strony ciała
PAŹDZERNIK
– poznanie figur geometrycznych( koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt)
– klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych, zabawy manipulacyjne figurami
LISTOPAD
– tworzenie zbiorów, porównywanie liczebności elementów zbioru (określanie więcej, mniej tyle samo)
– liczenie liczebnikiem głównym i porządkowym w zakresie dostępnym dzieciom, utrwalenie poznanych cyfr
GRUDZIEŃ
– rozwiązywanie zadań tekstowych, rozgrywanie gier planszowych wspierających matematyczne umiejętności dzieci,
– określanie dni tygodnia, miesięcy, rozpoznawanie następstwa czasu- dzisiaj, jutro, dnia i nocy
STYCZEŃ
– porównywanie wysokości, szerokości przedmiotów, porządkowanie wg wzrastającej i malejącej wielkości,- określanie ciężaru przedmiotów,
– dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 i więcej, utrwalenie poznanych cyfr
LUTY
– poznanie znaków matematycznych
– układanie działań do podanych zadań, utrwalenie poznanych znaków i liczb,
MARZEC
– rozwiązywanie zagadek, rebusów
– rozgrywanie gier planszowych - włączenie wyobrażeń do działań manipulacyjnych
KWIECIEŃ
– posługiwanie się pojęciami: „o jeden mniej, o jeden więcej”
– różnicowanie lewej i prawej strony ciała
MAJ
– układanie zadań tekstowych do podanych obrazków,
– kolorowe cyfry - zabawy dydaktyczne
CZERWIEC
– „Matematyka dla smyka” – test matematyczny
– „Mądra głowa” – zagadki logiczne
EWALUACJA KOŃCOWA
1. Ankieta do rodziców.
2. „Matematyka da smyka” - test matematyczny
3. Teczka kart pracy dziecka.
|