„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż - a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
PLAN ZAJĘĆ PROFILOWANYCH dla dzieci 4,5,6 - letnich „Mali badacze” - doświadczenia i eksperymenty
Plan zajęć o profilu: doświadczenia i eksperymenty: „Mali badacze”
Adresaci planu - 4, 5, 6 latki grupa „Niedźwiadki” - grupa integracyjna
Osoba prowadząca: Agnieszka Bielecka
WPROWADZENIE
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Zazwyczaj przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań. Aby jednak wystąpiła ona w takim stopniu, który miałby większe znaczenie dla jego rozwoju, należy aktywność poznawczą dzieci stymulować i ukierunkowywać. Można to robić za pośrednictwem zabawy, w trakcie której dziecko ma okazję do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania. Podczas zabawy dziecko może realizować czynności badawcze, pojawiające się w momencie, gdy styka się ono z nowymi bodźcami czy sytuacjami. Ogromny wpływ zabaw badawczych na rozwój i wychowanie dzieci związany jest z faktem, iż każda zabawa tego rodzaju niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Najlepiej bowiem zapamiętujemy to, co nam się miło kojarzy. Działalność badawcza wywiera korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, m.in. sferę aktywności twórczej. Dzieje się tak, gdyż dziecko podejmując zabawę badawczą staje przed określonym problemem, którego rozwiązanie jest bezpośrednim celem samej zabawy. Rozwiązując ten problem różnymi metodami, zależnymi od poziomu rozwoju myślenia, dziecko prowokowane jest do wyciągania wniosków, szukania zależności, określania przyczyn i skutków. Przy okazji uczy się planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomysłów i rozwiązań. Zabawy badawcze są też świetną okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.
Pragniemy w tym roku szkolnym zachęcić Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi, dlatego będziemy proponować przykłady prostych zabaw badawczych i doświadczeń, które można przeprowadzić w domu z użyciem prostych, ogólnodostępnych rekwizytów.
Zajęcia te będą prowadzone w drugi i czwarty czwartek każdego miesiąca po 0,5 godz. 12:30 - 13:00.
PODSTAWA PROGRAMOWA:
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
1) przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
2) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy;
2) używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;
3) interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.
CELE OGÓLNE PLANU:
- Rozwijanie zainteresowania otaczającym światem, nauczanie szerokiego spojrzenia na różnorodność problemów i zjawisk w przyrodzie;
- Wywołanie zaciekawienia zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie;
- Umożliwienie poprzez eksperymenty wglądu w prawidłowości rządzące światem przyrody i nauki.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- przeprowadza doświadczenia zgodnie z instruktażem nauczyciela;
- czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania;
- aktywnie uczestniczy w zajęciu, podejmuje działania, przestrzega ustalonych zasad
- odkrywa właściwości wody wykonując doświadczenia
- odkrywa właściwości magnesu wykonując doświadczenia
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ:
WRZESIEŃ
– W stronę światła
– Co pływa, a co tonie?
PAŹDZIERNIK
– Czarodziejski piasek
– Wakacyjna plaża
LISTOPAD
– Grające rurki
– Szklana orkiestra
GRUDZIEŃ
– Hodowla kryształków
– Niewidzialne atramenty
STYCZEŃ
– Lustro i krzywe zwierciadła
– Masa plastyczna dla odważnych
LUTY
– Siła magnesu
– Siła powietrza
MARZEC
– Telefon z kubeczków
– Lupa z kropli wody
KWIECIEŃ
– Co się rozpuszcza w wodzie, a co nie; Sklejanie wody
– Pływający ziemniak
MAJ
– Skraplanie pary wodnej, przyjaźń kolorów
– Młynek wodny z kartonu
CZERWIEC
– Zajęcie pokazowe dla rodziców „Bariera z tkaniny”
EWALUACJA KOŃCOWA:
Ewaluacja planu prowadzona będzie na bieżąco poprzez obserwację postaw i działań dzieci, wykonywanie czynności praktycznych, rozmowy z dziećmi i rodzicami, wystawka prac.
LITERATURA:
E. M. Jamrozy, M. P. Sadowski - Eksperymenty. Fascynujące doświadczenia do przeprowadzenia w domu.
Kielar-Turska M. - Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata
Muchacka B. - Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu
Muchacka B. - Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej
|