Zakres działania Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych:

1. Prowadzenie bazy danych oświatowych – system informacji oświatowej.

2. Przygotowywanie projektów uchwał w zakresie organizacji i funkcjonowania placówek oświatowych.

3. Przygotowywanie projektów uchwał w sprawie ustalenia sieci przedszkoli i szkół podstawowych oraz ich obwodów.

4. Prowadzenie czynności związanych z oceną cząstkową pracy dyrektorów szkół i przedszkoli.

5. Analiza arkuszy organizacyjnych i przedłożenie ich do zatwierdzenia Burmistrzowi.

6. Opracowywanie projektu regulaminu określającego wysokość i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnych, funkcyjnych wynikających ze stosunku pracy i innych składników wynagrodzenia.

7. Organizowanie postępowań konkursowych na stanowiska dyrektorów w podporządkowanych placówkach oświatowych, kulturalnych, sportowych i pomocy społecznej.

8. Przeprowadzanie postępowań egzaminacyjnych w stosunku do osób ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego oraz przygotowanie projektów decyzji w tym zakresie.

9. Prowadzenie spraw związanych z działalnością publicznych i niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i osoby fizyczne inne niż jednostka samorządu terytorialnego.

10. Prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

11. Prowadzenie spraw dotyczących pozyskiwania środków z funduszy zewnętrznych w zakresie tzw. projektów „miękkich”.

12. Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego innymi instytucjami, stowarzyszeniami w zakresie pozyskiwania funduszy zewnętrznych.

13. Prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań organizatora dla miejskich instytucji kultury.

14. Przygotowywanie i wydawanie decyzji na organizację imprez masowych.

15. Opracowywanie kalendarzy imprez i informatorów kulturalnych.

16. Współpraca z organizacjami i organizatorami ruchu kulturalnego.

17. Organizowanie obchodów świąt i rocznic państwowych.

18. Koordynowanie działań w zakresie kultury fizycznej i sportu.

19. Sprawowanie nadzoru merytorycznego i koordynowanie działań miejskich jednostek organizacyjnych: przedszkola, szkoły podstawowe, Tomaszowski Dom Kultury, Miejska Biblioteka Publiczna, Ośrodek Sportu i Rekreacji „Tomasovia”, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Świetlica Środowiskowa „Krokus”. Współpraca z organem nadzoru pedagogicznego.

20. Promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego miasta w kraju i za granicą.

21. Opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno-informacyjnych o mieście.

22. Rozwijanie współpracy z miastami partnerskimi i nawiązywanie nowych kontaktów.

23. Udział w krajowych i zagranicznych imprezach targowo – promocyjnych.

24. Współdziałanie z gminami, stowarzyszeniami i organami administracji publicznej oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie opracowywania ofert dotyczących współpracy handlowej, gospodarczej i kulturalnej oraz współpracy wynikającej z zapisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

25. Realizowanie zadań w zakresie promocji turystycznej miasta.

26. Organizowanie pobytów delegacji zagranicznych oraz organizowanie zagranicznych wyjazdów delegacji władz miasta.

27. Prowadzenie spraw z zakresu wykorzystywania wizerunku herbu do celów promocyjnych miasta, a także komercyjnych i prowadzenie rejestru wniosków o wydanie zgody na używanie herbu.

28. Organizowanie i koordynowanie miejskich uroczystości.

29. Koordynowanie działań między Wydziałami, miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie zamieszczania na stronie internetowej Urzędu Miasta bieżących wiadomości.

30. Prowadzenie spraw związanych z dotowaniem niepublicznych szkół i przedszkoli.

31. Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce na terenie miasta.

32. Przygotowywanie i wydawanie decyzji o przyznawaniu nagród i stypendiów sportowych oraz stypendiów w dziedzinie twórczości artystycznej dla uzdolnionych uczniów pobierających naukę w szkołach podstawowych

33. Prowadzenie spraw z zakresu działalności związków i stowarzyszeń, w których Miasto jest członkiem.

34. Wykonywanie zadań w zakresie wyposażenia szkół podstawowych w podręczniki szkolne i materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe w związku z dotacją celową otrzymywaną z budżetu państwa.

35. Realizacja zadań w zakresie rekrutacji do publicznych szkół i przedszkoli.

36. Realizacja zadań w zakresie wychowania przedszkolnego w związku z otrzymywaną z budżetu państwa dotacją celową i subwencją „oświatową”.

37. Realizowanie zadań związanych z Budżetem Obywatelskim.

38. Realizowanie zadań objętych stanowiskiem koordynatora do spraw dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

39. Współpraca z Młodzieżową Radą Miasta

40. Realizowanie zadań związanych z udzielaniem jednorazowego wsparcia rzeczowego „Wyprawka dla Tomaszowskiego Malucha”

41. Prowadzenie Punktu Obsługi Inwestora w tym:

1) przygotowywanie kompletnej oferty inwestycyjnej gminy, jej weryfikacja i aktualizacja, w tym nadzór nad danymi niezbędnymi do jej opracowania,

2) aktualizacja danych dotyczących oferty inwestycyjnej na portalu gminy oraz dbałość o aktualność informacji, w tym nadzór nad administratorem strony w tym zakresie,

3) weryfikacja oferty inwestycyjnej i działań POI pod kątem zgodności ze „Strategią rozwoju społeczno-gospodarczego gminy”, w szczególności w zakresie ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami,

3) organizacja/ udział w organizowanych przez JST działaniach promujących ofertę inwestycyjną gminy,

4) udzielanie informacji przedsiębiorcom/ inwestorom, w tym prezentacja posiadanej przez gminę oferty inwestycyjnej,

5) organizowanie w razie potrzeby wizyt lokalizacyjnych inwestorów na terenie gminy i współdziałanie z innymi podmiotami w tym zakresie,

6) asystowanie inwestorom w niezbędnych procedurach administracyjnych i prawnych na poziomie gminy, występujących w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego,

7) opieka poinwestycyjna dla firm łącznie ze wsparciem firm, które już działają na terenie gminy,

8) współdziałanie z podmiotami zaangażowanymi w obsługę inwestora na szczeblu ponadgminnym, w szczególności z PAIH, SSE i innymi partnerami regionalnymi,

9) znajomość i przestrzeganie standardów obsługi inwestora na każdym etapie działania.

42. Realizowanie zadań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej przez pracownika Wydziału podlegającego w tym zakresie bezpośrednio Burmistrzowi Miasta:

1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których zatrudnione są kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, niepełnosprawni, w tym pracujący w nocy oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez zleceniodawcę.

2) bieżące informowanie Burmistrza o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń.

3) sporządzanie i przedstawienie Burmistrzowi dwa razy do roku okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.

4) przedstawianie Burmistrzowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy.

5) udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

6) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.

7) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe a także kontrola realizacji tych wniosków.

8) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

9) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

10) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą.

11) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej.

12) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników.

13) współpraca z laboratoriami upoważnionymi do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami.

14) współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach.

15) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników; przygotowywanie projektów skierowań na badania lekarskie.

16) inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

17) przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy a także przestrzegania przepisów oraz zasad w tym zakresie w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu wykonywania pracy.

18) występowanie do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

19) występowanie do Burmistrza z wnioskami o nagradzanie pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

20) występowanie do Burmistrza o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

21) niezwłoczne wstrzymanie pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników lub innych osób.

22) niezwłoczne odsunięcie od pracy pracownika zatrudnionego przy pracy wzbronionej.

23) niezwłoczne odsunięcie od pracy pracownika, który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia własnego albo innych osób.

24) wnioskowanie do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w przypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób.

25) inicjowanie i organizowanie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeprowadzanie wstępnych szkoleń (instruktaż ogólny).

26) zapewnianie pracownikom odzieży roboczej, ochronnej oraz nadzorowanie wykorzystywania jej zgodnie z przeznaczeniem.

27) prowadzenie kart ewidencyjnych przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej.

28) przygotowanie projektów informacji dla pracowników o zagrożeniach dla zdrowia i życia, działaniach ochronnych i zapobiegawczych, pracownikach wyznaczonych do udzielania I pomocy i wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników oraz zapewnienie łączności ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w zakresie udzielania I pomocy, ratownictwa medycznego i ochrony przeciwpożarowej.

Linki