Urząd Miasta - Tomaszów Lubelski - ZBIÓR OBOWIĄZUJĄCYCH AKTÓW PRAWA MIEJSCOWEGO
ZBIÓR OBOWIĄZUJĄCYCH AKTÓW PRAWA MIEJSCOWEGO
Nr uchwały
i data
Uchwała Nr XXXV/359/06 z dnia 31.03.2006 r.
Tematykaw sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Tomaszów Lubelski
Sposób podania
do publicznej wiadomości
Dz. U. W. Lub. Nr 113, poz. 1932 z dnia 26.06.2006 r.
Data wejścia
w życie
11.07.2006 r.
Zmiany wprowadzone
w aktach prawa
miejscowego
zmiana uchwała Nr XXX/315/2009 z dnia 29.06.2009 r.

UCHWAŁA Nr XXXV/359/2006
Rady Miasta
Tomaszów Lubelski
z dnia 31 marca 2006 roku

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Tomaszów Lubelski

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, Nr 172, poz.1441, z 2006 r. Nr 17, poz. 128) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008) w związku z art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zamianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 175, poz. 1458), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miasta Tomaszów Lubelski uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Tomaszów Lubelski, zwanym dalej regulaminem, w następującej treści:

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Tomaszów Lubelski, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Tomaszowa Lubelskiego.

§ 2

Regulamin obowiązuje właścicieli i zarządców nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie miasta Tomaszów Lubelski.

§ 3

Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

1. właścicielu nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,

2. odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

3. odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone ze względu na swoje wymiary lub masę, w typowych pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

4. odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady pochodzenia roślinnego powstające w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;

5. odpadach ulegających biodegradacji - należy rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62 poz. 628 z poźn. zm.)

6. podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez burmistrza zezwolenie na działalność w zakresie:

– odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

– opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

– ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

– prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,

7. obiektach użyteczności publicznej - należy przez to rozumieć obiekty w których wykonuje się zadania o charakterze użyteczności publicznej, w szczególności urzędy organów administracji publicznej, podmioty ochrony zdrowia, pomocy społecznej, placówki oświatowe, instytucje kultury,

8. zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjne przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu utrzymywane przez człowieka w charakterze towarzysza

9. zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz.U. z 2002 r. Nr 207 poz. 1762 z późn. zm.)

10. zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opiekła trwale dotąd pozostawały

11. ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 236 poz. 2008)

Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach i obiektach użyteczności publicznej

§ 4

Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego poprzez:

1. Wyposażenie nieruchomości urządzenia służące do gromadzenia stałych odpadów komunalnych, oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

2. Utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń, mieszczących urządzenia na odpady,

3. Przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadkach określonych w art. 5 ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku na terenie gminy (tj. 2005 r. Dz.U. Nr 236 poz. 2008) wyposażenie nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,

4. Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego oraz chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości, usuwania błota, śniegu, lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń w miarę potrzeb,

5. Usuwaniu nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości.

6. Niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków,

7. Utrzymanie estetycznego wyglądu nieruchomości.

§ 5

Na terenie miasta, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku zabrania się:

1. Spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków,

2. Niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, trawników oraz zieleńców, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej,

3. Umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. w miejscach do tego nie wyznaczonych,

4. Malowania np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami,

5. Wyprowadzania psów na tereny przeznaczone:

– dla zabaw dzieci

– uprawiania sportu,

6. Zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt,

7. Indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych,

8. Wylewania nieczystości ciekłych (ścieków komunalnych) do rzek, cieków wodnych, rowów zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej, oraz ich wylewania na nieruchomości, łąki, pola i inne grunty.

9. Indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości,

10. Wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych, wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów itp.

§ 6

1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych,

2. Właściciele nieruchomości są obowiązani, w celu umożliwienia przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji ludności liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, lub gdy stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynach,

3. Właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani, w celu przygotowania umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego informacji umożliwiającej obliczenie zapotrzebowania na pojemniki,

4. Właściciele nieruchomości które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do niezwłocznego podpisania z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej,

5. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług podmiotu uprawnionego w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych. Dowody uiszczenia opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres 1 roku.

§ 7

1. Stałe odpady komunalne powinny być usuwane z terenu nieruchomości okresowo w terminach uzgodnionych z podmiotem uprawnionym, z częstotliwością nie mniejszą niż raz w miesiącu,

2. Nieczystości ciekłe gromadzone w zbiornikach bezodpływowych powinny być usuwane z terenu nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi jakikolwiek wypływ ze zbiornika (zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia), a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód powierzchniowych oraz podziemnych, z częstotliwością nie mniejszą niż raz w miesiącu.

§ 8

1. Odpady komunalne mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.

2. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych mogą mieć pojemność od 0,05 m3 do 5 m3 a kontenery powyżej 5 m3 do 36 m3.

3. Pojemniki na odpady komunalne służą wyłącznie do gromadzenia tego typu odpadów.

4. W sytuacji wyjątkowego i krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa.

5. Gromadzenie odpadów powstałych w wyniku prac związanych z bieżącym remontem lub modernizacją może odbywać się wyłącznie w specjalnie przygotowanych przez prowadzącego remont pojemnikach.

§ 9

1. Pojemniki na odpady komunalne powinny być, ustawione na terenie nieruchomości w sposób zgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) w miejscu widocznym i łatwo dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego

2. Pojemniki winny być ustawione, na wyrównanej w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota, miejsce ustawienia pojemników właściciel posesji jest obowiązany utrzymywać w czystości.

3. Pojemniki winne spełniać techniczne wymogi bezpieczeństwa i higieny, ochrony środowiska, sanitarne a w szczególności:

– winny być wyposażone w szczelną pokrywę,

– powinny być myte i okresowo poddawane dezynfekcji,

– powodować jak najmniejszy hałas w trakcie ich wytaczania i opróżniania.

4. Pojemniki w których gromadzone są odpady nie mogą być usytuowane w ciągach komunikacyjnych takich jak jezdnie, chodniki, zatoki parkingowe oraz trawnikach.

5. Zabrania się usytuowania pojemników na odpady oraz kontenerów na ulicach i chodnikach. Zakaz ten nie dotyczy koszy na śmieci.

§ 10

1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnianie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków lub pojazdów,

2. Obowiązki o których mowa w ust. 1 mają również zastosowanie z zakresu dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

§ 11

1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych farb rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej

2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych).

3. Postanowienia ust. 1 - 2 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użyteczności publicznej.

§ 12

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny o obiekty służące użyteczności publicznej, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania oraz nie dopuszczenia do ich przepełniania.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogami publicznymi, znajdującymi się na obszarach zabudowanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz.515 z późn. zm.) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacyjnych -przedsiębiorców użytkujących te przystanki.

3. Organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca na którym się na odbywa w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 100 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w liczbie 1 szalet na 200 osób uczestniczących w imprezie jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin, jeśli jest on dłuższy - liczby te należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanych wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy. Organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowę z podmiotami uprawnionymi na dostarczenie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie, jak i oczyszczenie terenu zaraz po zakończeniu imprezy.

§ 13

Właściciele nie używanych pojazdów mechanicznych, zobowiązani są do ich wywożenia na własny koszt na złomowisko (autozłom). W przypadku nie ustalenia właściciela pojazdu, obowiązek ten spoczywa na właścicielu nieruchomości, na której znajduje się ten pojazd.

§ 14

Na terenie miasta wprowadza się selektywną zbiórkę odpadów komunalnych.

1. W celu pozyskania jak największej ilości surowców wtórnych, właściciel nieruchomości prowadzi w gospodarstwie domowym selektywną zbiórkę odpadów.

2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki i worki PCV.

3. Pojemniki i worki, w których gromadzone są odpowiednie surowce, powinny być utrzymane w następującej kolorystyce:

– Niebieski - z przeznaczeniem na opakowania z papieru i tektury,

– Biały - z przeznaczeniem na opakowania ze szkła białego,

– Zielony - z przeznaczeniem na opakowania ze szkła kolorowego,

– Czerwony - z przeznaczeniem na opakowania z metalu, w tym puszki aluminiowe,

– Żółty - z przeznaczeniem na opakowania z tworzyw sztucznych w tym tzw. PET.

4. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w następujący sposób:

1) odpady kuchenne ulegające biodegradacji:

a) w zabudowie jednorodzinnej właściciel nieruchomości zobowiązany jest wyposażyć ją w odrębny, przeznaczony do tego celu kubeł koloru brązowego i tam składać

b) w zabudowie wielorodzinnej właściciel / najemca lokalu składa je do pojemnika koloru brązowego, w który zarządca nieruchomości ją wyposażył

2) odpady opakowaniowe (łącznie) z papierem, tekturą, tekstyliami i metalami:

a) w zabudowie jednorodzinnej składowane do worków dostarczonych przez podmiot uprawniony i przekazane jemu zgodnie z harmonogramem

b) w zabudowie wielorodzinnej właściciel / najemca lokalu składa je do odrębnego pojemnika, w który zarządca nieruchomości ją wyposażył

5. Selektywna zbiórka odpadów powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie.

6. Właściciele nieruchomości mogą samodzielnie dostarczać surowce wtórne do właściwych punktów odbioru bądź przekazywać je podmiotowi uprawnionemu.

7. Właściciel nieruchomości obciążony jest tylko opłatą najmu pojemników do segregacji odpadów, jeżeli są one własnością podmiotu uprawnionego.

§ 15

1. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione. Odpady te winny być usuwanie możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z podmiotem uprawnionym lub podmiotem prowadzącym zakład utylizacji.

2. Odpady niebezpieczne muszą być zbierane do worków w oryginalnych opakowaniach transportowych zabezpieczających środowisko i ludzi przed ich oddziaływaniem. Worki na odpady niebezpieczne zostaną dostarczone przez pomiot uprawniony i odebrane zgodnie z harmonogramem. Mieszkańcy posiadający przeterminowane leki, mogą także zwróci je do aptek a zużyte baterie do sklepów, które dysponują odpowiednimi pojemnikami.

Rozdział III
Utrzymanie czystości na terenach zieleni

§ 16

Za utrzymanie czystości i porządku na terenach zieleni obowiązany jest właściciel (zarządca) nieruchomości.

§ 17

Tereny zieleni winny być koszone co najmniej 2 razy w roku. Obcinanie i formowanie koron drzew przy chodnikach, drogach w ciągach komunikacyjnych następuje tak często, by nie ograniczały one widoczności i nie stwarzały zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

§ 18

Koszenie traw w rowach przydrożnych oraz ich oczyszczanie winno być przeprowadzane przez zarządców dróg co najmniej 2 razy w roku.

§ 19

1. Urządzenia znajdujące się na terenach zieleni, a w szczególności ławki, kosze, place zabaw, winny być utrzymywane w należytym stanie technicznym i sanitarnym gwarantującym spełnienie ich funkcji jak również estetyczny wygląd.

2. Zobowiązuje się właścicieli do wymiany piasku w piaskownicach zlokalizowanych na placach zabaw co najmniej raz w roku, nie później jednak niż do 30 kwietnia każdego roku.

§ 20

1. Zabrania się wypalania traw na polach pasach drogowych i rowach przydrożnych,

2. Dopuszcza się spalanie odpadów roślinnych w małych ogniskach nie stwarzających zagrożenia pożarowego i nie powodujących zadymienia mogącego stanowić zagrożenie w ruchu drogowym oraz w sposób nie uciążliwy dla sąsiadów.

Rozdział IV
Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§ 21

Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych,

§ 22

Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.

§ 23

Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zniszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział V
Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 24

Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na obszarze zabudowanym budynkami wielolokalowymi.

§ 25

Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej pod następującymi warunkami:

1. Przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno- epidemiologicznych;

2. Posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 216 z późn. zm.);

3. Wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych;

4. Przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.

§ 26

Na terenach ogródków działkowych zasady utrzymywania i ilości zwierząt określają odrębne przepisy.

§ 27

1. Zwierzęta padłe winny być poddane utylizacji w zakładzie specjalizującym się w tym zakresie.

2. Wykonanie powyższego obowiązku z zastrzeżeniem przepisów ustawy spoczywa na właścicielu lub posiadaczu zwierzęcia.

Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 28

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru,

§ 29

Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

w odniesieniu do psów:

1. Zarejestrowanie psa w Urzędzie Miasta Tomaszów Lubelski i opłacenie należnego podatku od posiadania zwierzęcia w terminie 14 dni od wejścia w posiadanie psa,

2. Oznakowanie psa znaczkiem rejestracyjnym, otrzymanym przy rejestracji w Kasie Urzędu Miasta,

3. Wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznanych za agresywne - w kaganiec,

4. Prowadzenie psa na uwięzi, a psy rasy uznanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu - w nałożonym kagańcu,

5. Systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. Nr 69 poz. 625) która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej 3 miesięcy i okazywania na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu.

6. Uzyskanie zezwolenia Burmistrza Miasta na utrzymywania psa rasy uznanej za agresywną, zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie wykazu ras psów uznanych za agresywne (Dz.U. Nr 77 poz. 687).

w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

1. Stały i skuteczny dozór,

2. Niewprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników.

3. Nie wprowadzenie zwierząt domowych na tereny placów gier, i zabaw, piaskownic dla dzieci itp.

4. Zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest jedynie na terenach zielonych do tego przeznaczonych i specjalnie oznaczonych, w sytuacji gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad zachowaniem się zwierzęcia. Nie dotyczy to psów uznanych za rasę agresywną.

5. Zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznaczonej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.

6. Natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zwierząt nieczystości pozostawionych przez zwierzęta na obiektach i innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach parkingach, parkach, terenach zielonych itp. - nieczystości te umieszczane w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.

7. Niedopuszczenie do zakłócania przez zwierzęta ciszy nocnej i spokoju w szczególności poprzez uporczywe wycie lub szczekanie.

8. Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie.

9. Postanowienia ust. 8 dotyczą także zwierząt nie udomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

Rozdział VI
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 30

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, w miarę potrzeby deratyzacji i dezynsekcji na terenie nieruchomości po uprzednim powiadomieniu Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tomaszowie Lubelskim.

2. Obowiązkowi deratyzacji podlegają w szczególności:

– pomieszczenia mieszkalne w obiektach, w których stwierdzono występowanie gryzoni i insektów,

– wiaty śmietników,

– korytarze piwniczne,

– komórki, garaże, pomieszczenia magazynowe itp.,

3. Deratyzacja i dezynsekcja na terenach i obiektach wymienionych w ust.1 i 2 winna być przeprowadzona, co najmniej raz w roku, nie później jednak niż do 30 października roku kalendarzowego.

§ 31

W przypadku stwierdzenia przez organ kontrolujący realizację postanowień uchwały o braku skuteczności przeprowadzonej deratyzacji i dezynsekcji, Burmistrz Miasta może zlecić wykonanie tej usługi firmie specjalistycznej, obciążając kosztami właściciela (zarządcę) nieruchomości.

§ 32

W okresie przeprowadzania deratyzacji i dezynsekcji należy zachować szczególną ostrożność w obrębie miejsc wyłożenia środków zwalczających gryzonie i insekty. Miejsca te winny być oznakowane napisem „UWAGA TRUCIZNA8221.

§ 33

Właściciele (zarządcy) nieruchomości zobowiązani są do zaopatrzenia się w środki do przeprowadzenia deratyzacji i dezynsekcji na własny koszt.

Rozdział VII
Postanowienia końcowe

§ 34

1. Naruszenie przepisów regulaminu podlega karze grzywny przewidzianej w ustawie z dnia 20 maja 1971r. Kodeks Wykroczeń (Dz.U. Nr 12 poz. 114 z późn. zm.)

2. Postępowanie w sprawach , o których mowa w ust. 2 toczy się według przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. Nr 106 poz.1148 z późn. zm.)

§ 35

Traci moc uchwała Nr XLI/336/97 Rady Miejskiej w Tomaszowie Lubelskim z dnia 24 października 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Tomaszowa Lubelskiego.

§ 36

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

§ 37

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący
Rady Miasta

mgr Ryszard Sobczuk



<-- POWRÓT