Urząd Miasta - Tomaszów Lubelski - ZBIÓR OBOWIĄZUJĄCYCH AKTÓW PRAWA MIEJSCOWEGO
ZBIÓR OBOWIĄZUJĄCYCH AKTÓW PRAWA MIEJSCOWEGO
Nr uchwały
i data
Uchwała Nr XXXIII/326/06 z dnia 31.01.2006 r.
Tematykaw sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Sposób podania
do publicznej wiadomości
Dz. U. W. Lub. Nr 88, poz. 1584 z dnia 17.05.2006 r.
Data wejścia
w życie
01.06.2006 r.
Zmiany wprowadzone
w aktach prawa
miejscowego
 

UCHWAŁA Nr XXXIII/326/2006
Rady Miasta
Tomaszów Lubelski
z dnia 31 stycznia 2006 roku

w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r., Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 85, poz. 729, Nr 130, poz. 1087) - Rada Miasta uchwala, co następuje:

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin określa zasady prowadzenia i warunki korzystania z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie miasta Tomaszowa Lubelskiego.

2. Ilekroć w niniejszym regulaminie używa się określeń:

a „Ustawa” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747 z p. zm.),

b „Umowa” należy przez to rozumieć następujące rodzaje umów:

- umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków,

- umowa o zapatrzenie w wodę,

- umowa o odprowadzanie ścieków,

c „Odbiorca” każdy kto korzysta z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i/lub zbiorowego odprowadzenia ścieków oraz podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci lub jednej z umów wymienionych w pkt. b)

d „Przedsiębiorstwo” należy przez to rozumieć przedsiębiorcę w rozumieniu Ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Z 2004r. Nr 173, poz.1807, z późn. zm.), który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków.

e wodomierz główny - przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy,

f wodomierz dodatkowy - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej lub mierzący ilość wody pobranej z ujęć własnych i służący do ustalenia ilości dostarczonych ścieków, lub przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym na wewnętrznej instalacji wodociągowej zainstalowany i utrzymywany na koszt Odbiorcy - dopuszczony do eksploatacji przez Przedsiębiorstwo.

g okres obrachunkowy - okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzenia ścieków określony w umowie.

Rozdział II
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków

§ 2

Poziom świadczonych usług Przedsiębiorstwa i jakości oraz ciągłości dostarczania wody i odprowadzania ścieków określają pozwolenia wodnoprawne wydane na podstawie odrębnych przepisów.

§ 3

1. Ilość dostarczanej wody określa umowa o zaopatrzenie w wodę zawarta z Odbiorcą. Umowa winna także określać maksymalne ilości oraz dopuszczalny poziom zanieczyszczeń dostarczanych ścieków wynikający z posiadanych przez Przedsiębiorstwo technicznych i technologicznych możliwości ich oczyszczenia.

2. Wymagane ciśnienie wody określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75 poz. 690, z 2003r. Nr 33 poz. 270, z 2004r. Nr 109 poz. 1156).

3. Woda do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203, poz. 1718).

4. Dopuszczalne zanieczyszczenia ścieków przemysłowych oraz warunki ich wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2002 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 129, poz. 1108).

§ 4

Przedsiębiorstwo obowiązane jest do regularnego informowania Burmistrza Miasta Tomaszowa Lub. o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi nie rzadziej niż raz w roku.

§ 5

Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do usuwania awarii powstałych na przyłączach wodociągowych i kanalizacyjnych nie będących jego własnością. Natomiast wszelkie koszty związane z remontami, przebudową bądź ich wymianą pokrywa Odbiorca.

§ 6

Odbiorcy zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami Ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo oraz nie utrudniający działalności Przedsiębiorstwa, a w szczególności do:

a użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia awarii, skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej poprzez montaż i utrzymanie zaworów antyskażeniowych,

b wykonania podejścia pod wodomierz, budowy studzienki wodomierzowej.

c użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

d udostępnienia Przedsiębiorstwu dostępu do dokumentacji technicznej, danych z eksploatacji dotyczących własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, w zakresie umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo oraz ustalania ilości ścieków, odprowadzanych do kanalizacji,

e udostępnienia Przedsiębiorstwu dostępu do własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, a także połączonych z siecią własnych instalacji, jeżeli zachodzą uzasadnione przesłanki, że instalacje Odbiorcy mogą negatywnie oddziaływać na poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,

f wykorzystywania wody z sieci wodociągowej oraz korzystania z przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci oraz pisemnej umowy zawartej z Przedsiębiorstwem,

g zapewnienia niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych, instalacji i przyłączy kanalizacyjnych,

h podjęcia działań ograniczających skutki awarii oraz udostępniania Przedsiębiorstwu terenu w celu usunięcia awarii przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i sieci lub kontroli działania przyrządów pomiarowych oraz instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych.

i niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczanie przed uszkodzeniami mechanicznymi lub skutkami niskich temperatur a także prawidłowe utrzymanie studzienki czy też pomieszczenia, w którym są zamontowane oraz przed dostępem osób nieuprawnionych.

j natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby,

k zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

§ 7

1. Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego w posiadaniu Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, Odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń.

2. W przypadku, gdy Odbiorca nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony Przedsiębiorstwa, ma ono prawo podjąć wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożenia na koszt Odbiorcy. Działania Przedsiębiorstwa nie mogą naruszać prawa własności przyłącza przysługującego Odbiorcy.

Rozdział III
Szczegółowe warunki i tryb zawierania Umów z Odbiorcami usług

§ 8

1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest zawrzeć umowę o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków na pisemny wniosek Odbiorcy, którego nieruchomość została przyłączona do sieci.

2. Wniosek powinien zawierać co najmniej:

a imię nazwisko bądź nazwę

b dane adresowe (NIP, Pesel, Regon)

c określenie położenia nieruchomości

d minimalne i maksymalne potrzeby

3. Przedsiębiorstwo zawiera umowę gdy spełnione są równocześnie wszystkie warunki określone w art.6 ust.6 Ustawy.

4. Przedsiębiorstwo ma prawo wypowiedzieć umowę właścicielowi lub zarządcy budynku wielolokalowego jeżeli w trakcie jej obowiązywania wystąpią warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki dla poszczególnych Odbiorców usług w tym budynku, w terminie określonym w Umowie.

5. W umowach dotyczących odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo uwzględnia postanowienia wynikające z rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 4.

6. Z Odbiorcami korzystającymi zarówno z usług zaopatrzenia w wodę, jak i z usług odprowadzania ścieków, Przedsiębiorstwo może zawrzeć jedną umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

§ 9

1. Umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2. Umowa winna określać możliwość jej rozwiązania.

3. Rozwiązanie umowy może nastąpić za porozumieniem stron, z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego w umowie.

4. Rozwiązanie umowy może nastąpić na skutek odstąpienia stron od umowy.

5. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić ponownego zawarcia umowy o dostarczenie wody lub odprowadzenie ścieków, jeżeli nie zostały usunięte przeszkody, które były przyczyną rozwiązania wcześniejszej umowy.

§ 10

1. Odbiorca składa do Przedsiębiorstwa pisemny wniosek o zawarcie Umowy w terminie określonym w warunkach technicznych przyłączenia lub umowie o przyłączenie do sieci, a w przypadku zmiany Odbiorcy niezwłocznie po jej wystąpieniu. Ponowne przyłączenie do sieci, po wcześniejszym odcięciu dostawy wody lub zamknięciu przyłącza kanalizacyjnego następuje po złożeniu przez Odbiorcę wniosku o zawarcie umowy.

2. Przedsiębiorstwo w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku, zawiera z Odbiorcą umowę.

3. Postanowienia ust. 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie również w przypadku składania przez właściciela / zarządcę budynku wielolokalowego wniosku o zawarcie Umów z osobami korzystającymi z lokali.

§ 11

1. Przedsiębiorstwo określa cykl rozliczeń obowiązujący Odbiorców usług w zależności od lokalnych warunków technicznych i ekonomicznych świadczenia usług a także postanowień określonych w odrębnych przepisach prawnych oraz skutki niedotrzymania terminu zapłaty.

2. Mogą obowiązywać różne cykle (okresy) rozliczeń dla poszczególnych taryfowych grup Odbiorców lub obszaru.

Rozdział IV
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

§ 12

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.

§ 13

1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego.

2. W przypadku braku wodomierza głównego ilość zużytej wody określa się na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy.

3. W przypadku dostarczania wody do wielu nieruchomości (nie będących budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi) jednym przyłączem wodociągowym ilość dostarczonej wody do nieruchomości ustala się na podstawie wodomierza dodatkowego z uwzględnieniem wszystkich różnic wynikłych ze wskazań wszystkich wodomierzy dodatkowych a wodomierzem głównym.

§ 14

W przypadku niesprawności wodomierza głównego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobieranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w czasie 6 okresów obrachunkowych przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, a gdy nie jest to możliwe na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego. W przypadku awarii wodomierza zamontowanego po raz pierwszy, ilość zużytej wody ustala się na podstawie przeciętnych norm zużycia określonych zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy.

§ 15

1. Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych zainstalowanych na koszt Odbiorcy.

2. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie umowy, jako równą ilości wody pobranej.

3. W przypadku poboru wody z własnych ujęć, ilość odprowadzonych ścieków przez osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami ustala się na podstawie wskazania wodomierza dodatkowego.

§ 16

W przypadku niesprawności urządzeń pomiarowych, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie średniej ilości odprowadzanych ścieków w czasie 6 okresów obrachunkowych przed stwierdzeniem niesprawności urządzeń pomiarowych, a gdy nie jest to możliwe na podstawie średniego odprowadzania ścieków w analogicznym okresie roku ubiegłego.

§ 17

W rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłączenie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie wodomierza dodatkowego

§ 18

1. Wniesienie przez Odbiorcę reklamacji dotyczącej wystawionej faktury nie wstrzymuje obowiązku terminowego uregulowania należności. Wpłata po terminie będzie traktowana jako zaległość.

2. Na przełomie zmiany taryf ilość wody i odprowadzanych ścieków naliczona będzie proporcjonalnie do czasu obowiązywania starej i nowej taryfy w okresie obrachunkowym w trakcie którego nastąpiła zmiana taryf.

3. W przypadku niemożliwości odczytania wskazań wodomierza głównego lub urządzeń pomiarowych, Przedsiębiorstwo do obustronnych rozliczeń przyjmuje ilość doprowadzonej wody lub odprowadzonych ścieków równą ilości wynikającej z poprzedniego okresu rozliczeniowego.

4. W przypadku powstania nadpłaty, będzie ona zaliczona na poczet przyszłych należności, a na pisemne żądanie Odbiorcy, Przedsiębiorstwo zwraca różnicę w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie.

§ 19

1. Przy rozliczeniach z Odbiorcami, Przedsiębiorstwo obowiązane jest stosować taryfy wprowadzone w trybie przewidzianym ustawą.

2. Zmiany taryf nie wymagają zmian umowy o dostarczenie wody i odprowadzenie ścieków.

§ 20

1. Przedsiębiorstwo obciąża Miasto Tomaszów Lubelski za wodę:

a pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,

b zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe,

c zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych.

2. W przypadku braku opomiarowania poboru wody na powyższe cele, obciążenie następuje na podstawie uzgodnień umownych zawartych pomiędzy miastem Tomaszów Lubelski a Przedsiębiorstwem.

§ 21

Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są kwartalnie

Rozdział V
Warunki przyłączenia do sieci

§ 22

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej wykonują wyłącznie służby Przedsiębiorstwa.

2. Przyłączenie do sieci kanalizacyjnej wykonują służby Przedsiębiorstwa lub inni wykonawcy posiadający odpowiednie uprawnienia, za zgodą Przedsiębiorstwa.

3. Przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej jest odpłatne.

§ 23

Do wniosku Odbiorca ubiegający się o przyłączenie do sieci załącza:

a oświadczenie o tytule prawnym do korzystania z nieruchomości,której dotyczy wniosek

b aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejących sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

§ 24

1. Jeżeli są spełnione warunki techniczne, umożliwiające podłączenie nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 14 dni od otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku, wraz z kompletem załączników, wydaje osobie ubiegającej się o podłączenie nieruchomości, dokument pod nazwą "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej". W razie braku możliwości podłączenia nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 14 dni od otrzymania wniosku, informuje o tym osobę ubiegającą się o podłączenie, wskazując wyraźnie na powody, które uniemożliwiają podłączenie.

2. Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej są ważne 2 lata od dnia ich wydania.

3. Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej określają:

a miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego i/lub urządzenia pomiarowego,

b maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości,

c maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich rodzaj,

d informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci oraz podmiotach z jakimi należy uzgodnić, lub do jakich należy zgłosić fakt przyłączenia oraz projekt przyłącza,

e termin ważności warunków przyłączenia.

4. Wydanie warunków przyłączenia do sieci stanowi podstawę do prowadzenia prac projektowych.

§
25

1. Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej wydawane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci mogą za zgodą tej osoby, obejmować nie tylko zgodę na wybudowanie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, ale również obowiązek wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.

2. W przypadku określonym w ust. 1, Przedsiębiorstwo i osoba ubiegająca się o przyłączenie, przed wydaniem "Warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej" są zobowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie.

3. Umowa o przyłączenie powinna w szczególności określać koszty związane z realizacją takiego przedsięwzięcia, zasady finansowania i sposób rozliczeń wraz z wymaganą dokumentacją.

§ 26

Warunkiem przystąpienia do prac związanych z przyłączeniem nieruchomości do sieci jest:

a pisemne uzgodnienie przez Przedsiębiorstwo dokumentacji technicznej (w terminie 14 dni od daty złożenia kompletu dokumentów), sposobu prowadzenia prac oraz warunków i sposobów dokonywania kontroli przez Przedsiębiorstwo

b podanie terminu rozpoczęcia robót z wyprzedzeniem minimum 7 dniowym.

Rozdział VI
Techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych

§ 27

1. Przedsiębiorstwo dokonuje przyłączenia do sieci w przypadku istnienia warunków technicznych umożliwiających realizację usługi nie powodujące pogorszenia minimalnego poziomu usług dla innych odbiorców.

2. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci jeśli przyłącze zostało wykonane samowolnie bądź niezgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci.

3. Poziom dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w poszczególnych latach wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa opracowane na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta.

Rozdział VII
Sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne wykonanego przyłącza.

§ 28

1. W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, Przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez Przedsiębiorstwo "Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej", oraz uzgodnioną dokumentacją techniczną.

2. Jeżeli "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej" obejmowały również obowiązek wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, to warunkiem przystąpienia do odbioru przyłącza może być wcześniejszy odbiór tych urządzeń.

3. Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane zgodnie z obowiązującymi normami przez uczestników procesu budowlanego przy udziale przedstawicieli Przedsiębiorstwa. Sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez Przedsiębiorstwo "Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej", oraz z projektem przyłącza jest wykonywane przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegające częściowemu zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem.

4. Odbiorca ubiegający się o przyłączenie wykonuje geodezyjną inwentaryzację powykonawczą przyłącza w zakresie wskazanym, w warunkach przyłączenia do sieci.

§ 29

1. Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przez Odbiorcę lub jego przedstawiciela, Przedsiębiorstwo ustala termin odbioru nie później niż 7 dni od daty zgłoszenia.

2. Zgłoszenie odbioru winno być dokonane na piśmie.

3. Odbiorca lub jego przedstawiciel dostarcza wyniki prób, odbiorów określone przepisami prawa budowlanego i geodezyjną inwentaryzację powykonawczą o których mowa w § 28 nie później niż 3 dni przed ustalonym terminem odbioru.

§ 30

Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierać co najmniej:

a dane identyfikujące inwestora i adres przyłącza,

b termin odbioru proponowany przez Wykonawcę,

c inne warunki odbioru.

§ 31

Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać:

a dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru, (średnica, materiał, długość, elementy uzbrojenia)

b wymagane przepisami prawa budowlanego próby i badania,

c geodezyjną inwentaryzację powykonawczą przyłącza,

d rodzaj odprowadzanych ścieków, dla przyłącza kanalizacyjnego

e uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza.

§ 32

Protokół odbioru stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania robót i upoważnia Odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy.

§ 33

1. Przedsiębiorstwo uruchamia przyłącze i rozpoczyna dostawę wody niezwłocznie po podpisaniu umowy i zamontowaniu wodomierza głównego.

2. Przedsiębiorstwo uruchamia przyłącze kanalizacyjne i rozpoczyna odbiór ścieków niezwłocznie po podpisaniu umowy.

Rozdział VIII
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków

§ 34

O przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo winno uprzedzić Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty w Tomaszowie Lubelskim

§ 35

O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Przedsiębiorstwo powinno poinformować Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty w Tomaszowie Lubelskim co najmniej na 2 dni przed planowanym terminem.

§ 36

1. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godziny Przedsiębiorstwo powinno zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować Odbiorców o jego lokalizacji i warunkach korzystania.

2. Za wodę pobraną z zastępczych punktów poboru wody mogą być pobierane opłaty.

§ 37

Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków bez uprzedniego zawiadomienia Odbiorców może nastąpić w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, w szczególności gdy z powodu awarii nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków.

§ 38

1. Przedsiębiorstwo ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi.

2. Przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z wstrzymaniem lub ograniczeniem świadczenia usług, chyba, że nie ponosi winy. Przedsiębiorstwo wolne jest od odpowiedzialności w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenie świadczenia usług wynikały z:

a działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody,

b działania lub zaniechania działania osób lub podmiotów, za które Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego Odbiorcy,

c potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb przeciwpożarowych.

§ 39

1. Jeżeli jakość ścieków nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa lub umową, Przedsiębiorstwo może okresowo powstrzymać się od zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

2. Odbiór ścieków określonych w pkt 1, nie spełniających warunków umownych może nastąpić za dodatkową opłatą określoną w umowie o ile pozwalają na to techniczne i technologiczne możliwości Przedsiębiorstwa.

Rozdział IX
Standardy obsługi Odbiorców usług a w szczególności sposób załatwiania reklamacji oraz wymiana informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków

§ 40

1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania wszelkich istotnych informacji dotyczących:

a prawidłowego sposobu wykonywania przez Odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków,

b warunków przyłączenia się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez nowych Odbiorców,

c występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków,

d występujących awarii urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,

e planowanych przerw w świadczeniu usług.

2. Przedsiębiorstwo udziela Informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki.

3. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne udziela odpowiedzi bez zbędnej zwłoki w tej samej formie chyba, że osoba zwracająca się o informację wyraźnie zaznaczyła, iż informacja ma być udzielona w jednej z form wskazanych w ust 2.

4. Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust 2 i 3, Przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w ust 2 i 3, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.

§ 41

1. Każdy Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Przedsiębiorstwo umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.

2. Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej.

3. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki.

§ 42

Obsługę odbiorców usług prowadzi wydzielony dział obsługi klienta.

§ 43

W siedzibie Przedsiębiorstwa winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:

a aktualnie obowiązujące na terenie miasta taryfy cen i stawek opłat,

b tekst jednolity "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków", obowiązującego na terenie miasta,

c wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,

d tekst ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

§ 44

Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zapewnienia całodobowej obsługi poprzez dyżury Pogotowia wodociągowo-kanalizacyjnego, przyjmującego zgłoszenia o ewentualnych awariach.

Rozdział X
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

§ 45

1. Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.

2. Uprawnionymi do poboru wody są jednostki straży pożarnej prowadzące akcję gaśniczą na terenie miasta.

3. Pobór wody z sieci będącej własnością Przedsiębiorstwa na cele przeciwpożarowe nie będące akcją gaśniczą dokonywany jest w miejscach i na zasadach uzgodnionych z Przedsiębiorstwem.

§ 46

Ilość wody pobranej na potrzeby akcji gaśniczej wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej w okresach kwartalnych do 10 dnia miesiąca rozpoczynającego kwartał.

§ 47

Należnościami za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe Przedsiębiorstwo obciąża miasto.

Rozdział XI
Przepisy końcowe

§ 48

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków ustalony uchwałą Nr XLV/427/2002 Rady Miasta Tomaszowa Lubelskiego z dnia 24 czerwca 2002 roku.

§ 49

Uchwała wchodzi w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący
Rady Miasta

mgr Ryszard Sobczuk



<-- POWRÓT